Loodus klassiruumis
"Loodus klassiruumis" on programm, mis annab lastele võimaluse näha Eestimaa loodusest kogutud näidiseid. Põnevad loodusõpetuse ja bioloogia tunnid on mõeldud selleks, et laste huvi loodusainete vastu suureneks.
Lapsed kehastuvad tunnis loodusuurijateks, kes peavad leidma vastuse põnevatele küsimustele.
Praktilisi tunde on võimalik läbi viia nii klassiruumis kui ka kooli lähiümbruses. Meie külalisõpetaja tuleb kooli, kui saame samal päeval läbi viia 3-5 koolitunni pikkust programmi.
Tundide sisu lähtub loodusõpetuse ja bioloogia õppekavast.
Õppetööks vajalikud tingimused
-
Kindel klassiruum: Kui võimalik, kasutame ühe päeva jooksul üht kindlat klassiruumi. See annab meile võimaluse paigutada sinna erinevaid näidiseid.
-
Arvuti ja kvaliteetse pildiga projektor: Vajame internetiühendusega arvutit, dataprojektorit ja ekraani, et näidata õpilastele pilte, videoid ja muud visuaalset materjali.
-
Nutiseadmete olemasolu: Mõnede õpiülesannete läbiviimiseks on vajalikud internetiühendusega nutiseadmed, kuhu me laeme alla teemaga seotud nutirakendusi. Palume õppetöös kasutatavatesse seadmetesse alla laadida QR koodi lugeja.
Registreerumine
- Registreerumiseks võta ühendust projekti koordinaatoriga (Marko Valker; e-post: marko@silmalk.ee; tel 56 678621);
- Lepi kokku sobiv kuupäev ning tundide arv;
- Vastavalt kokkuleppele toimub päeva jooksul 3-5 programmi.
- Kui klasse on rohkem, siis külastame kooli mitmel päeval või tuleme kohale kahe juhendajaga.
Hind
- 3-5 aktiivõppe tunnist koosnev projektipäev maksab koolile 400 eurot (koos km-ga). Programmi toimumiseks on vajalik vähemalt kolme õpperühma olemasolu.
1.-3. klassile
Ilm ja aastaajad
Programm tutvustab taimede ja loomade kohastumusi, mis aitavad talvises looduses toime tulla. Meie õpetaja võtab klassi kaasa oksi, samblaid, samblikke ja muid loodusest kogutud näidiseid. Vaatleme, kuidas erinevad organismid külma ajaga toime tulevad. Talveviktoriinis õpivad lapsed uusi teadmisi lume ja lumehelveste kohta. Programm annab põnevaid teadmisi lindude ja metsloomade toimetuleku viiside kohta.
Tunni lõpus teeme klassis väikese ilmavaatluse. Õpime tundma pilvi ja külma ajaga seotud ilmastikunähtusi. Määrame pilvemääraja abil erinevaid pilvetüüpe. Lapsed õpivad looduse märkide ja vanarahva tarkuste põhjal ilma ennustama.
4.-6. klassile
Sõbraks kalaga
Õppeprogramm aitab lastel kalade söömisega seotud eelarvamustest vabaneda. Programm tutvustab Eestis elavaid kalu, kalade bioloogiat, kalapüügiviise ning kalatoite.
Programm algab ülevaatega kalade ehitusest ja kohastumustest. Määraja abil harjutatakse liikide määramist ja saadakse selgeks Eestis enamlevinud kalaliigid. Näitlike püügivahendite abil tehakse tutvust erinevate kalapüügi võimalustega. Õpitakse, millistel lihtsatel kodustel viisidel on võimalik kala toiduks valmistada. Toimub ühine kala söömine ja kokkuvõtete ring.
Soo
Soo on ainulaadne elukeskkond. Meie sootunnis kasutame õppimiseks loodusest kaasa võetud näidiseid ning interaktiivseid õpiülesandeid. Lapsed õpivad kaasatoodud näidiste ja piltide järgi sootaimi määrama. Teeme virtuaalse fotoretke rabas ning lapsed õpivad virtuaalsete prooviruutude järgi hindama, millises sootüübis nad on.
Võtame lahti soo kaardi ning uurime, kuhu võiks korilane erinevaid marju otsima minna. Tunni lõpetab väike kokkuvõtlik viktoriin.
Läänemere elustik
Läänemere programm tutvustab merega liike ja nende elutingimusi. Interaktiivsete õpiülesannete abil tutvume Läänemeres valitsevatest keskkonnatingimustega. Uurime, kuidas on organismid Läänemere väikese soolsusega kohastunud.
Liikidest tehakse tutvust levinumate vetikate ja veetaimedega, vee-selgrootute, kalade, merelindude ja -imetajatega. Määrame kaasavõetud näidiste abil liike. Õpime tundma, millistes veekihtides erinevad vetikad paiknevad ja milline on nende roll meres.
7.-9. klassile
Eesti linnud
Lindude programm tutvustab meie paiga- ja rändlinde ning lindude kohastumusi. Õpilased lahendavad tahvelarvutite abil erinevaid ülesandeid. Nad õpivad nutirakenduste abil linde välimuse ning häälitsuste järgi määrama. Uurime veebikaardi järgi, kus meie linnud talvituvad ning kui pikk rändetee on erinevatel linnuliikidel. Õpilased harjutavad simulatsiooni abil lindude loendamist. Soovi korral on programmi võimalik läbi viia ka kooli lähiümbruses olevas pargis või söögimaja juures.
Eesti kalad
Õppeprogramm „Eesti kalad“ algab väikese sissejuhatusega, kus lapsed õpivad pildimaterjali abil kalaliikide määramist. Tutvustame, kuidas kalad liiguvad hingavad ning paljunevad. Seejärel hakkame praktiliselt kalu uurima.
Harjutame kalade mõõtmist ja kaalumist. Lõikame kalad lahti ning uurime nende siseehitust. Tunni lõpus on lastele kalateemaline viktoriin.
Salapärased samblikud
Lapsed kehastuvad tunnis samblike uurijateks, kes peavad leidma vastuse põnevatele küsimustele. Õpime nutivahendite abil samblikke määrama. Selleks kasutatakse loodusest kogutud samblike näidiseid. Lapsed saavad rühmatööna virtuaalsed prooviruudud, kus hinnatakse samblikke liigirikkust ja õhu puhtust.
Tunni käigus kinnistatakse praktiliste tegevuste käigus olulisemad samblikega seotud mõisted.